zongorageneral
zongorageneral
HANGSZER GENERÁL Bt.

Zongorák, pianínók külső, belső restaurálása, javítása, hangolás, intonálás, szakbecslés. Hangszerek és tartozékok beszerzése.

Tisztelettel:Tóth Attila Zongorakészítő-Javító Mester

 Tel: 06 70 360 65 17

        06 20 944 62 07

Email cím:

zongorahangolas@gmail.com

 

1064 Bp.Rózsa u.50

     
Vendégkönyv
     
Menü
     
Kapcsolódó linkek
     
Kottás oldalak
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
HÍREK
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
     
MAGYAR ZENESZERZŐK
MAGYAR ZENESZERZŐK : Szabó Ferenc (1902-1969)

Szabó Ferenc (1902-1969)

Magyar zeneszerző.

 

A Hungaroton millenniumi sorozatának Szabó Ferenc műveiből összeállított CD-je érzékletesen világítja meg a különbséget a zeneszerző húszas-harmincas és ötvenes évekbeli termése között. A háború előtt keletkezett kompozíciókban: a Vonóstrióban (1927), A farkasok dalában (1929/30) és a Lírai szvitben (1936) Szabó barokk formákat és technikákat alkalmaz. Már a tételcímek is erre hívják fel a figyelmet: Preludio in canone, Toccata, Fuga. Ennek megfelelően a Lírai szvit 1. tételében kétszólamú kánon csendül fel, A farkasok dalának 2. tétele háromszólamú fúga, 3. tétele kétszólamú kánon, 4. tétele pedig korálfúga. A tételek párosításában is barokk formák köszönnek vissza: a Lírai szvit 2. és 3. tétele Recitativót kapcsol össze Ariával, míg A farkasok dalában a Toccata alcímű 1. tételt Fúga követi. A címadásokban, formamegnevezésekben mindazonáltal ellentmondás rejlik. Ugyanis prelúdiumok csak igen ritkán épülnek kánonra, s egészen bizonyosan nem vonós zenekaron, hanem szólóhangszeren szólalnak meg. Éppúgy, ahogy egy recitativo és ária sem vonós zenekaron csendül fel, a toccata és fúga médiuma pedig nem a kórus. Miért választja hát akkor Szabó Ferenc mégis ezeket a formákat és technikákat? Mivel nem az irónia sajátos fénytörésében mutatja fel a barokk hagyományt, hanem épp ellenkezőleg: nagyon komolyan veszi azt, művei esetében nem beszélhetünk a húszas-harmincas évek neobarokk-neoklasszicista irányzatáról. A Petőfi-versre írt Farkasok dalának 1. tétele például ütőhangszerként kezeli az énekhangot, s a 3. tétel kétszólamú kánonja is - az akkordkíséret mellőzésével - tudatosan vállalja a színtelenséget, a pusztaságot. Mindehhez az 1. és 4. tételben konszonanciát kerülő harmóniák társulnak. Szabó ideálja tehát nem a diatónia, még a 4. tétel barokkosan-ünnepélyesen kitárulkozó befejezésekor sem törekszik tonalitásra, s távol tartja magát a szövegfestéstől is. A csúnyaság, a kendőzetlenség felmutatásával tulajdonképpen elidegenít: Bach-motetta-imitációjában egyfelől hangszeres technikákat alkalmaz, másfelől viszont a barokk egyházi tradíciótól eltérve egy komor képekben bővelkedő romantikus költeményt zenésít meg. Az elidegenítéssel pedig az a célja, hogy elkerülje a romantikus pátoszt, s helyébe a barokk monumentalitását illessze. Éppen építményszerűségüknek köszönhetően játszhatnak olyan fontos szerepet A farkasok dalában a fúgák, mivel lehetővé teszik, hogy a zeneszerző elkerülje a romantikus gesztusokat, az érzelmességet, a festőiséget, a programzenét és a szenvedélyek ábrázolását. A barokk technikák szárazsága elvonatkoztatja a zenét - az absztrakció válik Szabó poétikájának kulcsfogalmává.
Ez az alkotói alapállás is arra utal: Szabó Ferenc szembehelyezkedik mesterével, Kodállyal. Sem a kórusmű, sem pedig a hangszeres darabok nem ismerik a kodályos gesztusokat-fordulatokat, a hatalmas szenvedélyeket, az utóbbiakban azonban sok bartókos intonáció köszön vissza. Ennek fényében jobban megérthetjük a Lírai szvit címében megjelenő líra szót is. Áttetsző szerkezet, könnyedség, egyszerűség jellemzi a vonós zenekari kompozíciót - ez a zene tehát nem drámaian súlyos, és nem is epikusan tartalmas, hanem lírai, amennyiben nem közöl nagy érzelmeket, egyszerű és könnyen kitapintható keretek között mozog. Legfőbb jellegzetessége a mindegyik tételben megjelenő dúdolás: ez a végtelennek tetsző éneklés az 1. tételben akár monotonná is válhatna, mivel mindig ugyanaz a kánondallam tér vissza. A kompozíció eleje sem igazi kezdet, s vége sem igazi befejezés. Szabó mitikus idővel mér. Az egyhangúság nála szimbolikus jelentést nyer: a kánondallam az örök visszatérés jelképe.
A dallamosság mellett Szabó hangszeres műveinek legszembetűnőbb vonása a forma egyszerűsége. Már a két hegedűre és brácsára írott Vonóstrióban is felfigyelhetünk arra, hogy a zeneszerző számára a forma nem előre megadott váz. Tételei leggyakrabban (így például a Vonóstrió 1. és 3. tételében) olyan kettősvariációból épülnek fel, amelyekben a középső variációk kidolgozásként funkcionálnak, s a tételt variált formában az első téma zárja. A tétel végére a zene hajfonatszerűen elvékonyul, szétbomlik, elfogy, elhal. A forma tehát - s ebben is az absztrakt, vagyis program nélküli zene megvalósulási formáját kell látnunk - önmagában él; nem más, mint az, ami a témával a zene folyamatában történik. Ezért is játszik az ellenpont olyan meghatározó szerepet Szabó Ferenc gondolkodásában. Az ellenpont technikájának ugyanis éppen az az alapelve, hogy miként lehet a témát továbbszőni, miként lehet vele továbbhaladni a zenei folyamatban. Ez a szövögetéses technika a művekben olyannyira formaelvvé emelkedik, hogy még a nem ellenpontra épülő tételekben is visszaköszön.
A húszas-harmincas évek magyar zenei stílusirányzatairól még mindig túl keveset tudunk ahhoz, hogy igazán értékelni és értelmezni tudjuk a fiatal Szabó asszociációktól mentes, tiszta zene ideálját. Az azonban nyilvánvaló, hogy ezek a művek - legalábbis ami a zeneszerző célkitűzéseit illeti - "a jövő zenéjét" képviselik. Éppen ebből a szempontból okoz csalódást az 1950-ben keletkezett Ludas Matyi-szvit. Sematikus jellege miatt akár az ifjúkori eszmék megcsúfolásának is tekinthetnénk: hát így valósult meg a vágyott ideál, "a jövő zenéje"? Mindazonáltal ne legyünk igazságtalanok a szvittel szemben, hiszen a bravúrosan könnyed virtuozitás, a nagy mesterségbeli tudás, a stíluslelemény és a világos formálás nem tagadható meg tőle.
Új elemként jelennek meg a népdalok, amelyek a kor által megkövetelt diatonikus írásmódhoz vezetnek. Szabó elfordul a barokk formáktól és technikáktól is. A felvilágosodás kori meséhez a 18. század második felének stílusát társítja: az 1. tétel (Útban Döbrög felé) szentimentális-érzelmes dallamokat feldolgozó menüett; a 3. (A külországi pallér) játékos scherzo; a 4. (Minét) újból menüett; az 5. tétel (A tudós orvos) tudós fúga, a 6. pedig verbunkos. Az ádázan antiromantikus, minden stilizálást kerülő fiatalkori művekhez képest azonban nóvumként jelenik meg a játékosság: Szabó már nem veszi olyan véresen komolyan, amit ír. Minden pillanatban kikacsint hallgatójára, s most ezzel éri el, hogy a romantikus érzelemkitöréseket magukban rejtő mozzanatok - mint például a Jobbágysors: a deres című 2. tétel gyászindulója - ne váljanak patetikussá. A távolságtartás következménye, hogy még a józanul klasszikus tételek is idézőjelbe kerülnek: az 1. tétel menüettjét megzavarják a beillesztett kétnegyedes szakaszok, a tudós orvos fúgája pedig egyenesen Richard Strauss Zarathustráját gúnyolja ki. Éppen ez - a gúny, az idézőjel - segíti hozzá Szabó Ferencet ahhoz, hogy még az ötvenes évek elfogadottan neoromantikus korszakában is hű maradjon régi, romantikaellenes alapállásához. Leginkább az elegáns-kecses Verbunkos-tétel igazolja ezt, amely ugyan Kodály Háryjának utódja, mégis - mivel az idézőjelbe tett köznyelv ideáljához közelít - kifigurázza az Intermezzóra jellemző, mindent szétfeszítő individuális erőt

     
IDŐ
     
NAPTÁR
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
     
Zongorás oldalak
     
STATISZTIKA
Kérjük jelőlje be a megfelelő pontot!!!
Honnan értesült a honlapról, és a cégről?

Barátoktól, ismerősöktől!
Internetes keresőkből!
Internet tudakozóból!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
zene
     
SZÁMLÁLÓ
Indulás: 2006-03-26
     

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.