Budapesten szletett, itt tlttte egsz lett. A Zeneakadmin 1901-tl 1906-ig Koessler Jnos tantvnya volt, 1908-tl hallig ugyanott tantott maga is. Kamarazenei tanszakn flvszzadon t kpezte hangszeres mvszek tbb nemzedkt; a vilghr magyar virtuzok csaknem kivtel nlkl Weiner Le tantvnyai voltak. Pedaggiai munkssgt az l hagyomnyok mellett rsai (zeneelmleti tanknytei, elemzsei) rktettk meg. Kompozciival 1907-ben Ferenc Jzsef-djat, 1922-ben Coolidge-djat, 1950-ben s 1960-ban Kossuth-djat rdemelt ki.
Weiner Le mvszetben klasszikus kultrja, sznfantzija s hangszerelsi bravrja lrai rzelemvilggal trsul. Kifejezsi sklja leggazdagabban a Csongor s Tnde ksrzenjben nyilatkozott meg (1913), a kamarazenls vilghr mestere pedig heged-zongoraszontiban s vonsngyeseiben alkotott maradandt. A zenekari hangversenyek repertorjait npies hangvtel mvei gazdagtjk.
CSONGOR S TNDE — SZVIT
(I. j. Molto lento e tranquillo — Mosso moderato; II. Balga. Allegro giocoso; III. Tndrtnc. Allegro; IV. A bnkd Tnde. Andante; V. Boszorknykonyha. Allegro furioso; VI. Aranyalmafa. Moderato, poco andante.)
Vrsmarty Mihly drmai kltemnyhez Weiner Le 1913-ban rt ksrzent, majd ebbl hattteles zenekari szvitet lltott ssze. A darab mondanivaljt s elssorban szereplinek alakjt, jellemt brzol zenket foglalja magban ez a vlogats. Az els ttel az jszaka kltszett s egyben az j leple alatt kivirgz aranyalmaft, Tnde meglmodott szerelmt, Mirigy boszorka gonosz mesterkedseit — teht a sznpadi cselekmnyt exponl mozzanatokat — ismerteti meg a hallgatval. A msodik ttel verbunkos jelleg tncmuzsikja Balga alakjt lltja elnk: azt az rk ellenttet, amely az eszmnyeket kerget hst s fldi rmket hajszol, gyakorlatias csatlst a vilgirodalom szmos nagy remekmvben elvlasztja egymstl. A harmadik ttel az elbvl termszetet s a szerelem varzst rzkelteti; a negyedik e szerelem fjdalmt, a bnkd Tnde boldogtalansgt nekli meg. Dmoni hang scherzo a Boszorknykonyha cm ttel, amely Mirigy s az rdgfikk gonosz mesterkedseinek vilgba viszi el a hallgatt. Boldog beteljesls, az egymsra tallt szerelmesek s a kivirul aranyalmafa jegyben fejezdik be a szvit.
F-MOLL SZEREND, OP. 3
(I. Allegretto quasi Andantino; II. Lebhaft, sehr rhythmisch; III. Rubato; IV. Allegro molto.)
Az f-moll szerend 1906-bl szrmazik, egyike a fiatal Weiner Le magyaros hang kompozciinak, amelyet a kortrsak egyhang elismerssel fogadtak. A zeneszerz, aki ebben az vben fejezte be zeneakadmiai tanulmnyait, a magyaros fordulatok mellett a klasszikus formk alapos elsajttsrl is tansgot tett ebben a mvben. Els ttelt s finljt szontaformban rta, a msodik helyen scherzo ll, a Rubato felirat harmadik ttel lrai mondanivaljt pedig varicis forma keretben fejezte ki.
I. DIVERTIMENTO, OP. 20
(I. J alapos csrds; II, Rkatnc; III. Marosszki kerings; IV Verbunkos; V. Csrdngl.)
Az I. Divertimento 1933—34-ben keletkezett, eredetileg zongorra. A vonszenekari feldolgozs mg fokozottabb mrtkben rulja el szerzjnek flnyes hangszeres technikjt. A klnbz tncttelek npi anyagot dolgoznak fel, ezt az anyagot Weiner a Nprajzi Mzeum gyjtemnyben kutatta fel. A vidm s tletes dallamvilg a virtuz hangszerels segtsgvel ragyog kntsben trul a hallgat el.
II. DIVERTIMENTO (MAGYAR NPI DALLAMOK), OP. 24
(I. Lakodalmas; II. Trflkozs; III. Panaszos nek; IV. Kansznta.)
A m 1938-ban rdott, az I. Divertimenthoz hasonlan, npzenei anyagbl. Ez klnsen a harmadik s negyedik ttelben mutatkozik meg: elbbihez Zempln megyei npdalt („Amerre n jrok, mg a fk is srnak”), utbbihoz dudatncot vlasztott a zeneszerz. Feldolgozsaiban tg teret enged az egyni lelemnynek, a zrttel kzprszbe pldul lass iram kzjtkot iktat; de artisztikusan mutatkozik meg a zeneszerz klasszikus iskolzottsga a msodik ttelben, a megnyit Lakodalmas verbunkos-utnrzsben is.
IV. DIVERTIMENTO
(I. Rgi csrds; II. Marosszki forgats; III. Bsul juhsz; IV. Gbor Ignc ntja; V. Vltozatok.)
A IV. Divertimento az tvenes vek elejn kszlt, Weiner az egy vvel korbban sszelltott Magyar Paraszdalok cm zongoraciklus negyedik fzetbl rt t zenekarra nhny ttelt. Ezeket a klasszikus szvitmuzsikk tteleihez hasonlan vltakoz tempik szerint sorolta egyms mell. A lass Rgi csrdsra dudatnc jelleg, lnk Marosszki forgats kvetkezik, majd ismt lass darab: a Bsul juhsz. A negyedik helyen ll Gbor Ignc ntjt „zesen, feszes csrds tempban” kvnja megszlaltatni a komponista. A divertimento befejez ttelben vltozatok sora hangzik fel.
TOLDI-SZVIT, OP. 43b
(I. Bevezet; II. Vidm sts-fzs a konyhn; III. Mikls bcszik anyjtl; IV. Bence, a h cseld; V. A csrdban; VI. Mikls viszontltja anyjt.)
A nagyzenekari Toldi-szvit Weiner Le utols mve, amelynek bemutatjt mg megrhette a mester (rviddel ezutn, 1960 nyarn halt meg). A Toldi-szvit tulajdonkppen tdolgozott, rvidtett formja az 1952-ben komponlt nagyszabs Toldi-zennek, amely Arany Jnos kltemnynek tizenkt nekt ugyanannyi szimfonikus kpben dolgozta fel. Weiner ebben a programzenei alkotsban j kifejezsi eszkzket, a zenei hangfests j elemeit alkalmazta, s ezeket a hattteles szvit is megrizte. A szvit bevezet ttele hangulatot teremt a trtnethez, hasonlan a kltemny hres invokcijhoz. A msodik ttel szntere a konyha, ahol az idsebb Toldi-fi, Gyrgy rkezsre kszldnek. A harmadik ttelben Mikls bcszik anyjtl: a malomk vgzetes elhajtsa utn meneklni knyszerl fi drmai helyzett rzkelteti a zene. A negyedik ttel a ndasba meneklt Toldi kesersgt fejezi ki. A Csrdban cm ttel mozgalmas jelenet, itt mulat Mikls, mieltt a cseh bajnokkal birokra kelne. Egy lass „sarkantys” tnc utn egy „friss” hangzik fel. A befejez ttel rmteljes tallkozs az reg Bencvel s az desanyval a kirlynl, ahol Mikls bajnoki gyzelmt nneplik. Ezzel a nagyszabs tablval fejezdik be a Toldi-szvit.