|
Szab Ferenc (1902-1969)
A Hungaroton millenniumi sorozatnak Szab Ferenc mveibl sszelltott CD-je rzkletesen vilgtja meg a klnbsget a zeneszerz hszas-harmincas s tvenes vekbeli termse kztt. A hbor eltt keletkezett kompozcikban: a Vonstriban (1927), A farkasok dalban (1929/30) s a Lrai szvitben (1936) Szab barokk formkat s technikkat alkalmaz. Mr a ttelcmek is erre hvjk fel a figyelmet: Preludio in canone, Toccata, Fuga. Ennek megfelelen a Lrai szvit 1. ttelben ktszlam knon csendl fel, A farkasok dalnak 2. ttele hromszlam fga, 3. ttele ktszlam knon, 4. ttele pedig korlfga. A ttelek prostsban is barokk formk ksznnek vissza: a Lrai szvit 2. s 3. ttele Recitativt kapcsol ssze Arival, mg A farkasok dalban a Toccata alcm 1. ttelt Fga kveti. A cmadsokban, formamegnevezsekben mindazonltal ellentmonds rejlik. Ugyanis preldiumok csak igen ritkn plnek knonra, s egszen bizonyosan nem vons zenekaron, hanem szlhangszeren szlalnak meg. ppgy, ahogy egy recitativo s ria sem vons zenekaron csendl fel, a toccata s fga mdiuma pedig nem a krus. Mirt vlasztja ht akkor Szab Ferenc mgis ezeket a formkat s technikkat? Mivel nem az irnia sajtos fnytrsben mutatja fel a barokk hagyomnyt, hanem pp ellenkezleg: nagyon komolyan veszi azt, mvei esetben nem beszlhetnk a hszas-harmincas vek neobarokk-neoklasszicista irnyzatrl. A Petfi-versre rt Farkasok dalnak 1. ttele pldul thangszerknt kezeli az nekhangot, s a 3. ttel ktszlam knonja is - az akkordksret mellzsvel - tudatosan vllalja a szntelensget, a pusztasgot. Mindehhez az 1. s 4. ttelben konszonancit kerl harmnik trsulnak. Szab idelja teht nem a diatnia, mg a 4. ttel barokkosan-nneplyesen kitrulkoz befejezsekor sem trekszik tonalitsra, s tvol tartja magt a szvegfeststl is. A csnyasg, a kendzetlensg felmutatsval tulajdonkppen elidegent: Bach-motetta-imitcijban egyfell hangszeres technikkat alkalmaz, msfell viszont a barokk egyhzi tradcitl eltrve egy komor kpekben bvelked romantikus kltemnyt zenst meg. Az elidegentssel pedig az a clja, hogy elkerlje a romantikus ptoszt, s helybe a barokk monumentalitst illessze. ppen ptmnyszersgknek ksznheten jtszhatnak olyan fontos szerepet A farkasok dalban a fgk, mivel lehetv teszik, hogy a zeneszerz elkerlje a romantikus gesztusokat, az rzelmessget, a festisget, a programzent s a szenvedlyek brzolst. A barokk technikk szrazsga elvonatkoztatja a zent - az absztrakci vlik Szab potikjnak kulcsfogalmv. Ez az alkoti alaplls is arra utal: Szab Ferenc szembehelyezkedik mestervel, Kodllyal. Sem a krusm, sem pedig a hangszeres darabok nem ismerik a kodlyos gesztusokat-fordulatokat, a hatalmas szenvedlyeket, az utbbiakban azonban sok bartkos intonci kszn vissza. Ennek fnyben jobban megrthetjk a Lrai szvit cmben megjelen lra szt is. ttetsz szerkezet, knnyedsg, egyszersg jellemzi a vons zenekari kompozcit - ez a zene teht nem drmaian slyos, s nem is epikusan tartalmas, hanem lrai, amennyiben nem kzl nagy rzelmeket, egyszer s knnyen kitapinthat keretek kztt mozog. Legfbb jellegzetessge a mindegyik ttelben megjelen ddols: ez a vgtelennek tetsz nekls az 1. ttelben akr monotonn is vlhatna, mivel mindig ugyanaz a knondallam tr vissza. A kompozci eleje sem igazi kezdet, s vge sem igazi befejezs. Szab mitikus idvel mr. Az egyhangsg nla szimbolikus jelentst nyer: a knondallam az rk visszatrs jelkpe. A dallamossg mellett Szab hangszeres mveinek legszembetnbb vonsa a forma egyszersge. Mr a kt hegedre s brcsra rott Vonstriban is felfigyelhetnk arra, hogy a zeneszerz szmra a forma nem elre megadott vz. Ttelei leggyakrabban (gy pldul a Vonstri 1. s 3. ttelben) olyan kettsvaricibl plnek fel, amelyekben a kzps varicik kidolgozsknt funkcionlnak, s a ttelt varilt formban az els tma zrja. A ttel vgre a zene hajfonatszeren elvkonyul, sztbomlik, elfogy, elhal. A forma teht - s ebben is az absztrakt, vagyis program nlkli zene megvalsulsi formjt kell ltnunk - nmagban l; nem ms, mint az, ami a tmval a zene folyamatban trtnik. Ezrt is jtszik az ellenpont olyan meghatroz szerepet Szab Ferenc gondolkodsban. Az ellenpont technikjnak ugyanis ppen az az alapelve, hogy miknt lehet a tmt tovbbszni, miknt lehet vele tovbbhaladni a zenei folyamatban. Ez a szvgetses technika a mvekben olyannyira formaelvv emelkedik, hogy mg a nem ellenpontra pl ttelekben is visszakszn. A hszas-harmincas vek magyar zenei stlusirnyzatairl mg mindig tl keveset tudunk ahhoz, hogy igazn rtkelni s rtelmezni tudjuk a fiatal Szab asszociciktl mentes, tiszta zene ideljt. Az azonban nyilvnval, hogy ezek a mvek - legalbbis ami a zeneszerz clkitzseit illeti - "a jv zenjt" kpviselik. ppen ebbl a szempontbl okoz csaldst az 1950-ben keletkezett Ludas Matyi-szvit. Sematikus jellege miatt akr az ifjkori eszmk megcsfolsnak is tekinthetnnk: ht gy valsult meg a vgyott idel, "a jv zenje"? Mindazonltal ne legynk igazsgtalanok a szvittel szemben, hiszen a bravrosan knnyed virtuozits, a nagy mestersgbeli tuds, a stluslelemny s a vilgos formls nem tagadhat meg tle. j elemknt jelennek meg a npdalok, amelyek a kor ltal megkvetelt diatonikus rsmdhoz vezetnek. Szab elfordul a barokk formktl s technikktl is. A felvilgosods kori meshez a 18. szzad msodik felnek stlust trstja: az 1. ttel (tban Dbrg fel) szentimentlis-rzelmes dallamokat feldolgoz menett; a 3. (A klorszgi pallr) jtkos scherzo; a 4. (Mint) jbl menett; az 5. ttel (A tuds orvos) tuds fga, a 6. pedig verbunkos. Az dzan antiromantikus, minden stilizlst kerl fiatalkori mvekhez kpest azonban nvumknt jelenik meg a jtkossg: Szab mr nem veszi olyan vresen komolyan, amit r. Minden pillanatban kikacsint hallgatjra, s most ezzel ri el, hogy a romantikus rzelemkitrseket magukban rejt mozzanatok - mint pldul a Jobbgysors: a deres cm 2. ttel gyszindulja - ne vljanak patetikuss. A tvolsgtarts kvetkezmnye, hogy mg a jzanul klasszikus ttelek is idzjelbe kerlnek: az 1. ttel menettjt megzavarjk a beillesztett ktnegyedes szakaszok, a tuds orvos fgja pedig egyenesen Richard Strauss Zarathustrjt gnyolja ki. ppen ez - a gny, az idzjel - segti hozz Szab Ferencet ahhoz, hogy mg az tvenes vek elfogadottan neoromantikus korszakban is h maradjon rgi, romantikaellenes alapllshoz. Leginkbb az elegns-kecses Verbunkos-ttel igazolja ezt, amely ugyan Kodly Hryjnak utdja, mgis - mivel az idzjelbe tett kznyelv ideljhoz kzelt - kifigurzza az Intermezzra jellemz, mindent sztfeszt individulis ert
| |