Srai Tibor (1919- )
Budapesten szletett. 1938—42 kztt Kadosa Pltl tanult zeneszerzst. 1949-ben a Npmvelsi Minisztrium, 1950—53-ig a Magyar Rdi zenei osztlyvezetje volt; 1953—59-ig a Bartk Bla Zenemvszeti Szakiskolban tantott, 1959 ta a Zenemvszeti Fiskola tanra s a Magyar Zenemvszek Szvetsgnek ftitkra. 1959-ben Erkel-djban rszeslt.
SZEREND VONSZENEKARRA
(I. Allegro; II. Allegro molto; III. Larghetto; IV. Presto.)
A hangulatos kompozci keletkezsnek ve 1946. Ez az vszm megmagyarzza a m stlusnak szmos jellegzetessgt — metrikus-lapidris dallam- s ritmusvilgt s mdjval alkalmazott magyaros motivikjt —, amelyek ekkor mg elg frissek voltak ahhoz, hogy rdekes s eredeti hatst keltsenek; az ppen kialakulban lev kznyelv ekkor mg-nem vlt kzhelyek trv.
A rvid darab egyvgtben lejtszd ngy apr ttelre tagoldik, tematikjuk arculata egysges. Az els ttel hangszerelse kamarazeneszer; a msodikban vltoz temek teszik bonyolultt az addig egyrtelm ritmikt, ugyanitt szlisztikus rszletek is felhangzanak: ennyiben utal a zeneszerz a szerend eredeti mfajra; a harmadik helyen ll lass ttel miniatr dalforma. A mr emltett magyaros motvum a zrttelben jelenik meg. A m befejezse szellemesen „leptett” elfogy dinamika s elhallgat szlamok jegyben cseng ki.
HAT JELENET A JNOS VITZ CM TNCJTKBL
(I. Patak partjn; II. Iluskk kertje alatt; III. A zsivnyok tnca; IV. Iluska srjnl; V. Ebd az risoknl; VI. Tndrorszgban.)
„Iluska ruht mos, a brnyokat rz Jancsi svrogva gynyrkdik kedvese mozgsban” — rja a zeneszerz a partitra els lapjn, az idillikus nyugalm, lrai zene fl. „Jancsi tncval ki akarja csalogatni Iluskt a patakbl” — ez a kvetkez felirat: dobbants tnc szilaj ritmusaibl s bnatos lass zenbl sztt jelenet fejezi ki a trtnst, majd „A tnc boldog szerelmi kettsbe megy t”. Ily mdon az els jelenet lrai epizdok sornak tekinthet, A msodik tabl: „Tikkadt nyri falusi jszaka”, amelyben mr rvid drma jtszdik le, a szerelmeseknek el kell vlniuk egymstl. A Zsivnyok tnca cm kp mozgalmas, kifejezerben gazdag tncmuzsika, a zsivnyok kz keveredett, s sznleg velk tart Jancsi, valamint jdonslt trsai mulatozst, vetlkedseit jelenti meg. Mindennek hangulati kontrasztja jtszdik le Iluska srjnl, ahov egy leny vezeti el Jancsit, majd „a lny belekezd Iluska halla trtnetnek eltncolsba.” Jancsi felidzi emlkezetben a patakparti jelenetet, azonban „a ltoms szertefoszlik s Jancsi egyedl marad nagy fjdalmval.” Az risoknl elklttt ebd groteszk s humoros effektusokban gazdag jelenet. „Az ris kirly s udvara sziklkat eszik ebdre... Betoppan Jancsi. Az risok kirlya meghvja Jancsit ebdre s megfenyegeti, hogy ha nem brja a sziklt megenni, hall fia.” Jancsi azonban a sziklval agyonti a kirlyt s az ris npre is pusztuls vr, erre cloz a zenekarban felhangz Dies irae-pardia. A Tndrorszgban cm ttel nagyszabs, sznes finl. A tba dobott rzsa jelenetnl hegedszl csendl fel, majd a szerelmesek rmteljes tallkozsnak lehetnk tani.
Az 1957-ben komponlt m els zben a Magyar Rdiban hangzott el, hangversenytermi bemutatjt 1961-ben Lehel Gyrgy veznyelte.
I. SZIMFNIA
(I. Moderato; II. Larghetto; III. Allegro.)
1968-ban, a m sbemutatja alkalmval Srai Tibor a Magyar Rdiban a kvetkezket mondotta: „I. szimfnimat a Rdi felkrsre 1965 jniusban kezdtem el komponlni s 1967 oktberben hzhattam csak meg kziratomon a befejezst jelz ketts vonalat. A szimfnia e — hogy gy mondjam — szemlyi adatait hallvn felmerlhet nkben a krds, hogy nem sok id-e egy krlbell 17—18 perces. hromtteles m komponlsra az a tbb mint kt esztend, amit erre fordtottam. De bizony sok. Mg akkor is, ha figyelembe vesszk, hogy manapsg mr nem megy olyan tempban a komponls, mint a XVIII. szzad vgig! Szimfnim megrsi ideje hossz, de ennek klnleges, a m mondanivaljt is befolysol oka van.
A munka befejezshez kzeledtem, amikor a sajnos ma is uralmon lev szlsjobboldali katonai junta ragadta maghoz a hatalmat Grgorszgban, majd nhny ht mlva az illegalitsba vonult kitn zeneszerzt s nagyszer embert, Mikisz Theodorakiszt elfogtk s fasiszta mdszerekkel knoztk. Legbenssgesebben rzott meg ez az esemnysorozat, hiszen 1967 februrjban Theodorakisz mg hivatali szobmban lt s egy 1968-ban Pireuszban megrendezend magyar zenei hnap megszervezsrl trgyaltunk. gy a Theodorakisz-gy szmomra nem egy volt a sajnlatosan oly sok hasonl gy kzl, hanem mint mvszt is teljesen felkavar esemnyknt hatott rm. Olyannyira, hogy a munkban lev szimfnimban kellett felindultsgomat levezetnem. A befejezs eltt ll mvet teht teljesen t kellett alaktanom.”
E szavaknak megfelelen a m ilymdon a lrai elmlkeds s a szikrz indalatok sajtos tallkozst foglalja magban. Elbbi az els kt ttel, utbbi a finl hangjt hatrozza meg. A szimfnia zeneszerzi kidolgozsmdja rszben egyetlen — kisterc — hangkz motvumalkot szerepn, rszben a hangrendszer tizenkt hangjnak egyenl ignybevteln alapul. A hangkz-motivika az els ttelre, a tizenkthangsg a msodik s harmadik ttelre jellemz. A finl Zorba tncnak stilizlt idzetvel utal Theodorakisz emberi s mvszi jelentsgre.
A szimfnia hangversenytermi bemutatjt 1968-ban Lehel Gyrgy veznyelte.
|