A csehszlovkiai Stachy-ban szletett. Tanulmnyait a budapesti Zenemvszeti Fiskoln 1942-ben fejezte be, Kodly Zoltn nvendkeknt. Mg tanul veiben (1939—42) a Fvrosi Zenekarban jtszott (brcsn). 1942—49-ig a pcsi Vrosi Zeneiskolban tantott, 1949 ta a Zenemvszeti Fiskola tanra. 1958 ta tbb alkalommal vett rszt a darmstadti modernzenei kurzusokon. A magyar avantgarde-zene tevkeny, jtszellem ttrje.
VONSSZIMFNIA
(I. Allegro appassionato; II. Lento; III. Allegro robusto.)
Az tvenes vek magyar zenjre egyebek kztt a megszlaltat appartus szm- s hangerbeli monumentalitsa is jellemz. Az 1956-ban rt hromtteles szimfnival Maros Rudolf a takarkos eszkzk, reduklt egyttes, a befel val differencilds mellett foglalt llst. Ez utbbi mutatkozik meg a darab gondosan kidolgozott kontrapunktikjban (els s harmadik ttel) s kamarazenei faktrjban (msodik ttel). A ttelek hangulati-zenei csoportostsa egybknt megfelel a klasszikus szimfnia szerkezetnek: az els ttelben kirobban konfliktus feszltsgt a lass ttel intim kamaramuzsikja oldja fel, az egsz m konklzijt pedig a mozgalmas-vidm rond finlban vonja le a zeneszerz.
A mvet — koreograflt vltozatban — 1971-ben a Magyar llami Operahz is bemutatta.
RICERCARE
1959-ben, a Tancskztrsasg negyvenves jubileumra kirt zeneszerzi plyzaton Maros Rudolf a nagyzenekarra rt Ricercare-val vett rszt s nyert djat. A m egyrszt — mfajval — visszatekint a fga eldjt jelent korabarokk ellenpontos mformra, msrszt — zeneszerzi eszkzeivel — elre mutat, legalbbis a jelenkori halad stlus fel tjkozdik. Maros mindkt — egymstl tbb szz v tvolsgban lev — stlusban otthonosnak bizonyult, mikor egyetlen kisterc-hangkzre reduklt ricercare-tmjt rondszeren felptett nagy formn bell varilta. Hangkszlett a szabadon rtelmezett, gynevezett komplementer dodekafnia elvei szerint lltotta ssze, a „rond” epizdjaiban npi sirat-utnrzs tizenktfok vltozatait dolgozta fel.
A Ricercare bemutatjt 1959-ben Lehel Gyrgy veznyelte.
T TANULMNY
(I. Notturno 1.; II. Scherzo; III. Notturno 2.; IV. Perpetuum mobile; V. Notturno 3.)
Az t tanulmny 1960-ban kszlt. Szerzje, a cmnek megfelelen, valban arra trekedett, hogy a szabadon rtelmezett tizenktfok szerkeszts eszkzeivel a zenekari hangzs klnfle effektusait kiprblja. Formailag hrom lass ttel — hrom Notturno — kztt kt lnk tempj darab — Scherzo s Perpetuum mobile — alkot ciklust, s ezeken bell old meg Maros egy-egy kompozcis-technikai feladatot: az els darab a hrfa pedlglissandjn s a rzfvsok n. „flatterzunge” technikval kpzett hangjain szlal meg; a msodik helyen ll Scherzo — lgies kobold-tnc — szekund-hangkzkbl pl fel; a harmadik tanulmny (a msodik Notturno) az thangszereken s a vonsok veghangjain hangzik fel; a ttelt rzfvkrus osztja kt szakaszra, a msodik szakaszban visszafel jtszdik le az elsben exponlt zenei trtns. A Perpetuum mobile egyetlen hangzatkpletre alapozott „zenekari ujjgyakorlat”; a befejez Notturno az ellenpontos, illetve punktulis szerkeszts virtuz pldja.
Az t tanulmnyt Maros Rudolf Lehel Gyrgynek ajnlotta, aki elbb a Rdiban, majd 1962-ben hangversenyteremben is bemutatta a mvet.
MUSICA DA BALLO
(I. Preludio ostinato; II. Scherzo 1.; III. Notturno 1.; IV. Scherzo 2.; V. Notturno 2.; VI. Danza generale.)
1961-ben a Pcsi Balett szmra rta Maros Rudolf Bnyszballada cm tncjtkt Eck Imre koreogrfijra.
Utbb a mvet zenekari szvit formjban dolgozta t nagyobb egyttesre. A darab formai megoldsa emlkeztet az t tanulmny koncepcijra, itt azonban tematikusan is rmel egymsra kt ttel: a bevezet Preludio ostinato — amely lass zene -, s a zr ltalnos tnc — amely gyors.
A kompozcit 1962-ben Sndor Jnos mutatta be.
EUFONIA 1.
A m cme arra utal, hogy szerzje fokozott gondot fordt a hangzs eszttikai hatsra. Tovbbi clja a ritmikai ktttsgek felszmolsa. A megszlaltatst huszonngy tag vonskarbl, ht hrfbl, vibrafonbl s nagyszm, sokfle thangszerbl vlogatott egyttesre bzza. A m egyvgtben hangzik fel, bels tagolsa szerint azonban ht ttelre oszlik, amelyek kzl az utols mint epilgus foglalja ssze a kompozci zenei anyagt.
A darab kidolgozsa sorn Maros Rudolf a legkorszerbb kompozcitechnikai eszkzkkel l, s t tanulmnyhoz hasonlan, mindegyik ttelben ms-ms zeneszerzi feladat megoldsra vllalkozik. Az epilgusban — amelyet hosszabb cezra vlaszt el a m tbbi rsztl — rekapitullja a darab lnyeges mozzanatait.
A mvet 1964-ben Lehel Gyrgy mutatta be.
EUFONIA 2.
(I. Ecloga; II. Naenia; III. Naenia; IV. Ecloa.)
A szp hangzs korszer normit kutat zenekari tanulmnyok sort Maros a kvetkez vben huszonngy fvs hangszerre, kt hrfra s thangszerekre rt kompozcijval folytatta. A m sbemutatja 1965-ben Madridban, az IGNM fesztivljn zajlott le; Budapesten Lehel Gyrgy mutatta be 1966-ban.
EUFONIA 3.
1965-ben keletkezett. Eladi appartusa az elz kt tanulmny hangz kszlett kombinl nagyzenekar, kompozcis technikja ugyancsak az akkori ksrletek — elssorban a cluster-technika eredmnyeit rtkesti, ezttal hromrszes forma keretein bell.
A mvet 1966-an Lehel Gyrgy mutatta be.
MONUMENTUM (IN MEMORIAM 1945)
Az 1968-ban komponlt, hromtteles darab a zeneszerzi lelemny — s ugyanakkor az alkoti fegyelem — jabb rdekes megnyilatkozsa. Kt gyors s egy kzjk kelt lass ttel sorn dolgozza fel a komponista azt a motvummagot, amelynek megannyi kombincijhoz a hangszerek adta lehetsgeket is ignybe veszi. A mindvgig polifon m kzps ttelben a fuvola, fagott s angolkrt jtszik formaalkot szerepet.
A darabot 1969-ben Lukcs Ervin mutatta be.