Budapesten lt. A Zenemvszeti Fiskoln Herzfeld Viktor s Szendy rpd nvendke volt. Tanulmnyait klfldn folytatta tovbb: Lipcsben (1910), Genfben (1911) s Prizsban, ahol Vincent d’lndy tantvnya volt. 1913-ban a budapesti Tudomnyegyetemen kzgazdasgi doktortust szerzett, ugyanez vben a Magyar Nemzeti Mzeum hangszertrnak re lett. A tzes vekben bekapcsoldott Bartk s Kodly npzenegyjtsi munkjba, egy ideig a Nprajzi Mzeum igazgatja is volt. 1919-tl a Nemzeti Zenede tanra, 1945—49-ig igazgatja. 1951-ben Kossuth-djjal tntettk ki, 1955-ben a Francia Akadmia levelez tagjv vlasztotta.
1929-ben III. vonsngyesvel elnyerte a Coolidge-djat, de egsz letmvvel nemzetkzi rdekldst, st, olykor a hazainl lnkebb visszhangot keltett. A francia iskola stlust Lajtha a magyar npzenei kutatsok eredmnyeivel egyeztette ssze alkotsaiban, amelyek kztt egyarnt szerepelnek szimfonikus, kamarazenemvek, filmzenk s npzenei feldolgozsok.
III. SZIMFNIA, OP. 45
(I. Lento, quasi rubato; II. Allegro molto e agitato.)
A III. szimfnia anyaga eredetileg filmzene volt: T. S. Eliot Gyilkossg a katedrlisban c. drmjbl kszlt filmhez rta Lajtha. A szimfnia nyomtatsban 1948-ban jelent meg a francia Leduc kiadnl. A trtnelmi trgy film Thomas Becket, canterbury rsek vrtansgt jelenti meg. Ennek a vszterhes atmoszfrnak izgalmt rzkelteti a szimfnia gyors ttele. Az Allegrt szabad fantzia elzi meg, mintegy hangulatteremt bevezetsknt.
IV. SZIMFNIA (TAVASZ), OP. 52.
(I. Allegro molto; II. Allegretto; III. Vivace)
Az 1951-bl szrmaz IV. szimfnia hrom ttelben Lajtha a dallamossg s ritmika magyaros elemeit a zenekari hangzs francis effektusaival trstja. A darab „tavaszi” jellegt mindhrom ttelnek mozgalmassga, tncos lejtse, pasztellszn tnusa klcsnzi. A zrttelben az els ttel anyaga varilt alakban tr vissza.
V. SZIMFNIA, OP. 55
(I. Trs modr; II. Vite et agit.)
1952-ben rta Lajtha az V. szimfnit, amelyben ismt kttteles koncepcit alkalmaz. Az els, lass ttel magyaros elemeket dolgoz fel, a zeneszerzre jellemz, francis hangszerelssel, impresszionisztikus hangzsokkal. A gyors msodik ttel karaktert tekintve scherzo, amely vltozatos ritmikjval, izgatott hangulatval kelt maradand benyomst.
VII. SZIMFNIA, OP. 63
(I. Modr; II. Lent; III. Agit)
A VII. szimfnit a Magyar Rdi s Televzi Szimfonikus zenekara mutatta be Prizsban Lehel Gyrgy veznyletvel, 1958-ban. Magyarorszgon elszr Ferencsik Jnos veznyelte, 1959-ben. A hromtteles kompozci szenvedlyes hang, drmai zene. Els ttelnek zenei anyagt az thangszerek, illetve a szaxofon mutatja be. Jelents szerepet juttat a zeneszerz az thangszereknek a visszafogott dinamikj, sejtelmes lass ttelben is. A zrttel magas fokra fejlesztett motivikus munkjval s a kdban jelents szerepet jtsz korlszer dallammal tetzi be Lajtha a szimfnit.
I. SINFONIETTA, OP. 43
(I. Molto allegro; II. Pas trop lent; III. Vivo e grazioso.)
Kilenc szimfnijn kvl Lajtha kt knnyedebb hang vonszenekari szimfoniettt is rt: az elst 1946-ban. Mint legtbb kompozcijban, itt is harmonikusan vegyti a magyar npdal intoncijt a francia impresszionistk hangszeres kultrjval. A kecses, tncos jelleg els ttel utn szabad fantzia formj lass ttel kvetkezik, amelyben hrom magyar npi dallamot dolgoz fel (a harmadik a „Kdr Kata”). A ders hangulat zrttel a fga barokk mformjt eleventi fel, kzjtkait azonban ezttal is magyar anyaggal tlti ki a komponista.