Budapesten szletett. Zongoratanrnje a htves gyermeket elvitte Bartkhoz, aki utbb a Zeneakadmin tantvnyul fogadta. 1915-ben Dohnnyi zongoratanszaknak nvendke lett, zeneszerzst Kodlynl s Herzfeld Viktornl tanult. 1915-ben a Filharmonikusok bemutattk Boszorknytnc cm scherzjt, a kvetkez vben az Operahz korrepetitora lett, s rszt vett a Fbl faragott kirlyfi betantsban. 1917-ben Vecsey Ferenc zongoraksrje lett. 1922-ben Dohnnyi a Filharmonikusokkal bemutatta Hat darab cm kompozcijt, amit. 1925-ben Kleiber is eladott Berlinben. A hszas vek derekn Ksa rszt vett a Modern Magyar Muzsikusok trsasgnak megalaptsban (Kadosa Pllal, Kelen Hugval, Szab Ferenccel s Szelnyi Istvnnal egytt). Ekkor mr tbb tncjtk, egy meseopera (A kirly palstja, 1926), kt oratrium (Kincses dm halla, 1923; Laodameia, 1924), kt szimfnia, kt vonsngyes kszlt el a zeneszerz alkoti mhelyben. A jelentsebb zongoramvek sort a komponista — utbb a fasisztk ltal meggyilkolt — kislnya, Jutka szmra rt darabjai nyitottk meg, az els dalok 1923-ban Ady verseire keletkeztek. 1927-ben Ksa Gyrgy a Zenemvszeti Fiskola tanra lett, ahol harminct ven t tantott. 1937-ben az Operahz bemutatta Keleti Artur szvegre rt Az kt lovagok cm operjt. A harmincas vekben keletkeztek nagyszabs biblikus oratriumai (Jns, Hsvti oratrium, Jb, Saulus), majd mikor mkdse hzi hangversenyek szkebb appartusra redukldott, kamaraoratriumai (Jzsef, lis, Krisztus). A felszabaduls utn szinte minden mfajban egyidejleg kezdett ismt komponlni. Szleskr irodalmi tjkozottsga egyformn otthonoss teszi a francia, a knai, vagy a magyar rg- s kzelmlt stluskrben. A fakultatv hangszereken megszlaltathat Miniatrk mves instrumentlis aprmunkja kzben azonban az atomhbor lehetsgnek fenyeget rme foglalkoztatta kpzelett, s ennek VIII. szimfnijban adott hangot. 1963-ban a Magyar Npkztrsasg rdemes Mvsze, 1972-ben Kivl Mvsze lett.
V. SZIMFNIA
(I. Allegro; II. Andante tranquillo; III. Vivace leggiero; IV. Allegro grandioso.)
Szimfnit rni a mfaj kialakulsnak kezdete ta rendkvli mvszi ktelezettsget jelent, mert a mondanival jelentsgnek s a nagyszabs forma szerkezetnek sszhangjra ktelezi a zeneszerzt — taln ezrt vllalkozott a bcsi klasszikusok aranykora ta viszonylag kevs komponista szimfniarsra. Ksa Gyrgy letmvhez kpest is csekly a szimfnik szma (ez ideig kilenc). A kiszenekarra sznt V. szimfnia 1937-ben kszlt. Ez id tjt Ksa Gyrgy fknt drmai zenket rt, operkat s oratriumokat. A hangszeres fogantats szimfnia az alkotsnak ebben a korszakban nem vlt a legslyosabb gondolatok, legkomolyabb krdsek hordozjv. Az V. szimfnia termszet-lmnyt rkt meg, htatos s felszabadult tallkozst — a nagyvrosi ember tallkozst — a termszettel. Az els ttel lendletes, letteljes muzsika, a termszetjrs rmeit fejezi ki. Tetpontjn mintegy kpszeren jelenti meg a zeneszerz a hegycscsra val feljuts izgalmas s diadalmas lmnyt. A nyugodt menet, mlz hangulat msodik ttelt krtszl vezeti be. Erdei hangulat klti kifejezse ez a ttel, amelyben a termszet naturalisztikus brzolsnak (madrftty!) is tani lehetnk. A harmadik ttel knnyed s vidm scherzo, amelyet a zeneszerz a hagyomnyoktl eltren pros temben rt. Diadalmas indul szles kibontakozsa fejezi be a mvet.
Ksa Gyrgy V. szimfnijt Ferencsik Jnos mutatta be 1945-ben a Magyar Rdiban.
VIII. SZIMFNIA
(I. Andantino triste; II. Allegro marcato; III. Andante; IV. Andante animato.)
Mint minden lelkiismeretes mvsz, Ksa Gyrgy is felelsnek rzi magt az emberisg sorsrt; mlyen trzi azt a veszedelmet, amely egy esetleges atomhborban a vilgot fenyegeti. VIII. szimfnija (1959) ezt a riadt rzst fejezi ki. A pusztuls rnykbl svrogva vgyik az alkot a napfnyre. Kpzeletben tragikusan li t a vilg megsemmislst, de valjban hisz s bzik az emberi eszmnyek gyzelmben. A szimfnia ngy ttelben vilgosan elhatroldik egymstt e kt hangulati szfra, gondolati — s zenei — sszefggsk azonban nyilvnval, s ily mdon a m logikus egysget alkot. Az els ttel borongs hangulatban a lehetsges tragdia fenyegetse sttlik. Ez a fenyegets az indulszer msodik ttel sorn valra vlik: a zene drmai ereje, feszltsge s szenvedlyessge itt ri el tetpontjt. A harmadik ttel sznet nlkl kvetkezik, rvid, kzjtkszer feloldsa az imnti rettegsnek. A finl himnikus szzatbl az emberiessgbe vetett mly bizalom csendl ki.
A VIII. szimfnit a Magyar Rdi mutatta be a hatvanas vek elejn. Hangversenyteremben 1962-ben hangzott fel els zben, Vaszy Viktor veznyletvel.
FANTZIA HROM MAGYAR NPDALRA
Ksa Gyrgy — annak ellenre, hogy a npdalkutats hskorban kezdte zeneszerzi mkdst — igen ritkn fordult inspircirt a npdalhoz. Egyike kevsszm ilyen megnyilatkozsainak 1948-ban rt Fantzija, amely egyetlen nagy forma keretben tagoldik hrom klnbz hang szakaszra. Az els nneplyes indulzene, a msodik tragikus panasz, a harmadik vidm tnc. A m bemutatjt 1950-ben Erich Kleiber veznyelte Budapesten.
HROM ZENEKARI DAL (SIRAT)
(I. Adagio tranquillo; II. Agitatissimo; III. Andante.)
1957-ben komponlta Ksa Gyrgy Hrom zenekari dalt Krolyi Amy verseire. Az els ttel zenekari bevezetsben hallott mott az utols dal befejezsnl visszatr. E rvid motvum jellegzetes ritmusa az egsz ttelen vgigvonul, kis hangkzkben mozg dallamvonala a mnek tragikus alaphangulatot ad. A msodik dal a kezdet melanklijt izgatott ktsgbeesss fokozza: „Btyk, nnk, ne siessetek, elmaradnak tletek az apr gyermekek...” A dal hatalmas fokozssal r el cscspontjra, itt az alt-szl riadt sikolya azonban mr belevsz a sivr dbrgsbe... kietlen magnyt nem enyhti tbb semmi. A harmadik dal vigasz a gyszra, enyhls a bnatra: erre vall gazdagabb dallamossga, oldottabb hangszerelse. S mintha a bevezets tragikus szav mottja is megbkltebben, az let szeretetben felolvadva szlva a m vgn.
A mvet els zben a Magyar Rdi mutatta be, hangversenyteremben 1961-ben szlalt meg elszr Komlssy Erzsbet eladsban.