Amerikai zeneszerző, 1896-ban született New Yorkban.
Szülei (apja: Morris Gerschovitz, anyja: Rose Bruskin) 1891-ben vándoroltak ki Szentpétervárról Amerikába, esküvőjüket már New Yorkban tartották. Gyermekkorát Brooklynban és ez East Side-on tölti. A szülők nem foglalkoznak zenével. Zenei érdeklődése a család számára egy véletlennek volt köszönhető. 1910-ben a család vásárolt egy zongorát (mivel a nagynéni is vett egyet), George bátyjának, Ira Gershwinnek szánták. Meglepve tapasztalták, hogy George egész nap a zongora mellett ült és improvizált. Ezek után zongoratanár után kellett nézni. Többen is foglalkoztak a tehetséges fiúval, első igazán komoly tanára 1913-tól Charles Hambitzer volt.
Gershwin 1914-től a Remick kiadónál "plugger"-ként dolgozik. A plugger feladata, hogy a kiadó aktuális slágereit a vevő, az érdeklődő számára előjátssza, megmutassa (zongorázza és énekelje). Gershwin ebben az időben megismerte a sláger-gyártás mechanizmusát, napi 10-12 órát dolgozott, elsajátította a sláger-repertoár. Ebben az időszakban olyan művészekkel ismerkedett meg, mint Fred Astaire vagy a szövegíró Irving Caesar. Nagy hatással volt rá Irving Berlin és Jerome Kern.
1915-től kezdve, Hambitzer tanácsára, Kilényi Edénél tanult partitúraírást, hangszerelést, zeneelméletet. 1916-ban jelent meg első saját dala (When You Want'Em, You Can't Get'Em), 1917-ben pedig abbahagyta a pluggerséget és korrepetitori állást vállalt. A színházi munkának köszönhetően egyre többen (kiadók, szövegírók, énekesek) figyeltek fel tehetségére. 1919-től teljes zenés műsorokhoz (revük, musicalek) komponál dalokat. Az első nagy siker a Swanee, majd a La, La, Lucille. 1920-24-ben írja a nagysikerű Scandals-sorozatot (Botrányok, producer: George White).
A 20-as évek elején sorra születtek a musicalek: The Morris Gest Midnight Whirl (1920), Dangerous Maid (1921), Blue Monday (1922). 1923-ban utazott először Európába (London és Párizs). Máig legnépszerűbb darabját (Rhapsody in blue) 1924-ben mutatták be az Aeolin Hallban, egy évvel később pedig a Carnegie Hallban az F-dúr zongoraversenyt. Közben további musicalek készültek el (Sweet Little Devil, Primrose, Lady be Good, Tip-Toes). 1927-ben megismerkedett Ravellel. 1928-ban ismét Európába utazott (Párizs, Bécs), az év végén mutatják be New Yorkban az Egy amerikai Párizsban-t. 1930-ban Hollywoodi filmzeneszerződést írt alá. 1931-ben be is mutatták első filmmusicaljét (Delicious). 1932-ben Kubában járt, zenei élményeiről a Kubai nyitány árulkodik. 1934-ben megírta az I Got Rhythm variációkat (zongorára és zenekarra). Ugyanebben az évben kezdte el a Porgy és Bess komponálását. Az operát Bostonban majd New Yorkban mutatták be. 1936-37-ben két Fred Astaire filmhez komponált zenét (Shall We Dance, Damsel is Distress). 1937. július 11-én halt meg. Halála után sorra készítették el korábbi musicaljeinek filmváltozatát, 1945-ben Rhapsody in Blue címmel életéről készítettek filmet.
|
|